MISTÄ ON KYSE?

Kun ajat ovat synkät, on helppo loistaa: Finn Fashion Friday on vahvempi ja valoisampi kuin koskaan!

FINN FASHION FRIDAY 17.-19.11.2023

Tiedote: julkaisuvapaa 13.11.2023

Neljättä kertaa järjestettävä suomalaisten muotibrändien Finn Fashion Friday -kampanja 17.-19.11 on koonnut riveihinsä 30 suomalaista muoti- ja lifestylemerkkiä. Muodille vaikeana vuotena ennätyssuuren kampanjan rakentaminen kertoo suomalaisen muodin elinvoimaisuudesta, luovuudesta ja taistelutahdosta.

FFF on intensiivinen kampanjaviikonloppu, joka juhlistaa suomalaisen muodin vastuullisuutta, ja samalla houkuttelee tarjouksin ja eduin kuluttajia valitsemaan juuri kotimaista. Finn Fashion Forever!

Huonojen uutisten kierre on himmentänyt hyvien uutisten loisteen

Vuosi on ollut suomalaiselle muodille historiallisen vaikea ja ikävien uutisten kierre on himmentänyt alalta kuuluvat hyvät uutiset. Kun ajat ovat synkät, on kuitenkin helppo loistaa. FFF nostaa suomalaisen muodin onnistumisia, ylpeyden aiheita ja vastuullisuutta, joka on globaalisti katsoen poikkeuksellisella tasolla. Suomalaiset kun ovat luonnostaan rehellistä väkeä, joka haluaa tehdä asiat oikein ja hyvin.

“Tänäkin vuonna suomalaiset muotimerkit ovat avanneet uusia kivijalkaliikkeitä, tehneet super onnistuneita lanseerauksia, saaneet auki uusia vientikanavia ja sertifikaatteja sekä voittaneet vastuullisuudestaan palkintoja. Nyt on aika katsoa tätä valoisaa puolta ja katkaista negatiivisuuden kierre. Se onnistuu vain kuluttajia voimaannuttamalla, aloittamalla positiivinen kierre”, toteaa kampanjan alkuperäisen idean takana oleva Anna Rauhansuu.

Kulutusilmapiiri on muuttunut pandemia-ajan “support your local” -ajattelusta kohti oman talouden optimointia. Kampanjan taustavoimat eivät kuitenkaan usko kuluttajien arvopohjan muuttuneen, vastuullisuus ja kotimaisuus vain korostuvat arvoissa.

Kun nyt jos koskaan onkin nyt tai ei koskaan

Kampanja sijoittuu Black Fridayta edeltävään viikonloppuun ja alkuperäinen idea oli toimia vastaiskuna ylikansalliselle kulutushysterialle, tarjota sille vastuullinen vaihtoehto. “Suomalaisilla yrityksillä on maine laadukkaasta ja kestävästä tuotannosta. Kun ostat suomalaiselta yritykseltä, voit luottaa siihen, että tuote on valmistettu korkeilla laatuvaatimuksilla ja vastuullisesti”, kertoo pitkänlinjan muotiyrittäjä Hannes Bengs Costolta.

Osa kampanjan yrityksistä valmistaa tuotteet kokonaan Suomessa, osa taas EU-alueella tai omilla tehtaillaan Aasiassa. Tuotteet on myös suunniteltu Suomessa suomalaista käyttäjää ajatellen. Ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80% rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen ja ostaa sen Suomessa. Vaikka kampanjayritysten joukossa on viennissä menestyviä yrityksiä, kotimarkkinan rooli on kuitenkin ratkaiseva: Suomalaista muotia ei ole ilman asiakkaita.

“Ensin tuli korona, sitten sota, inflaatio ja korot. Joka vuosi olemme sanoneet, että nyt jos koskaan on oikea hetki ostaa suomalaista. Tänä vuonna sanomme, että nyt tai ei koskaan”, Rauhansuu kiteyttää. Osa osallistujista on ilmaissut suoraan, että kampanjan onnistuminen on edellytys koko yritystarinan jatkolle.

“Pyysin mukaan kaikki kilpailijat”

Kampanja itsessään ei tavoittele voittoa, vaan sitä tehdään talkoohengessä ja osallistumismaksuilla katetaan kampanjan suorat mainoskulut sekä ulkoistetun projektipäällikön palkkio. FFF kokoaakin jälleen yhteen yrityksiä, jotka moni näkee kilpailijoina.

”Jos tämä ala jotain kaipaa, niin yhteen hiileen puhaltamista ja siksi näin suuri osallistujajoukko todella ilahduttaa. Se on joko me tai sitten jokin kansainvälinen pikamuotiketju, jotain pitää päälle kuitenkin pukea. Pyysin mukaan kaikki kilpailijat, jotka vaan keksi nimetä. Kun kaveri pärjää, mekin pärjäämme”, sivaltaa Rauhansuu. Nyt tai ei koskaan.

Kampanjassa mukana olevat merkit: Aarre Label, Arkive Atelier, Costo, Dream Circus, Finarte, fmam, Formal Friday, Frenn, Hálo, Kaiko, Lovia, Lumoan, Mainio, Masi Jeans, Mifuko, Miia Halmesmaa, Morico, Myssy, Nakoa, Nomen Nescio, Purewaste, R/H, Ruskovilla, Samuji, Sasta, Terhi Pölkki, Tuohi Jewelry, Vaiko, VAIN ja Wolmark.

Finn Fashion Friday -tapahtuman järjestää Myssyfarmi Oy. Sen idea on lähtenyt kaipuusta alan yhteiseen tekemiseen Suomessa. Myssyfarmi on www.myssyfarmi.fi.

LISÄTIETOJA:

Myssyfarmi Oy / tapahtuman järjestäjä
Anna Rauhansuu, 044 5704022 tai emanta@myssyfarmi.fi